Galaxiile nu plutesc haotic in spatiu, ci sunt prinse pe o asa-zisa "panza cosmica"

O retea uriasa de filamente care leaga galaxiile intre ele a fost descoperita de astronomi, datorita efectului de stralucire al unui quasar imens, informeaza AFP, potrivit Mediafax.

Conform modelului standard care explica formarea Universului, galaxiile nu sunt repartizate la intamplare, ci sunt integrate intr-o retea de materie, o "panza cosmica" formata din acumulari de galaxii foarte dense si din alte regiuni aproape vide.

Cu ajutorul unor simulari pe computer ale structurii Universului la scara mare, fizicienii au ajuns la concluzia ca aceste acumulari de galaxii sunt legate intre ele printr-un fel de "filamente galactice" formate din gaze difuze.  Insa, pana de curand, oamenii de stiinta nu au reusit sa vizualizeze aceste filamente.

Intr-un studiu publicat duminica in revista Nature, cercetatorii au relatat ca au detectat pentru prima oara unul dintre capetele acestei retele intergalactice datorita luminii intense degajate de un quasar.  "Acest quasar (...) ilumineaza gazele difuze - la o scara fara precedent - si ne ofera prima imagine a gazelor dintre diferite galaxii. Este o vedere de ansamblu formidabila asupra structurii generale a Universului", a declarat Xavier Prochaska, profesor de astrofizica la Universitatea nord-americana din Santa Cruz.