Întrebarea referitoare la apariția vieții pe Terra este cea mai intrigantă din istoria omenirii, iar un nou studiu sugerează că trăsnetele din primele miliarde de ani de existență a Terrei ar fi avut un rol crucial în această evoluție.

În centrul ideii stă faptul că trăsnetele formează fulgurite atunci când ating solul, iar acestea conțin fosfor, unul dintre ingredientele de bază ale dezvoltării vieții pe Pământ. Acesta se găsește de multe ori în interiorul rocilor insolubile.

Pământul timpuriu ar fi putut experimenta suficiente trăsnete pentru un timp suficient de îndelungat încât să elibereze cantitatea necesară de fosfor reactiv necesar pentru apariția vieții, cred cercetătorii. De fapt, același process s-ar putea să aibă loc chiar acum și pe alte planete.

„Acest studiu ne ajută să înțelegem felul în care viața ar fi putut lua naștere pe Pământ, dar și ce s-ar putea întâmpla pe alte planete”, arată oamenii de știință de la Universitatea Yale.

Din moment ce fosforul reactiv poate fi găsit în minerale solubile, se pare că meteoriții ar putea fi responsabili pentru aducea fosforului pe planeta noastră într-o stare reactivă.

Printr-un model computerizat, oamenii de știință au estimate că, la începuturile Terrei, pe suprafața solului ajungeau între 1 și 5 miliarde de trăsnete (acum sunt doar 560 de milioane anual).

Cu o durată extinsă pe miliarde de ani, rezultă un număr imens de fulgere și o cantitate substanțială de fosfor reactiv care ar fi putut contribui la formarea ADN-ului și ARN-ului, dar și a alor biomolecule care stau la baza evoluției vieții.

Dar fosforul e doar o parte dintr-un cocktail foarte precis de substanțe necesare ca prezență în perioada timpurie a Terrei pentru apariția vieții. Iar același lucru s-ar putea întâmpla și pe alte planete în acest moment. Depinde doar de structura lor dacă, în decursul a miliarde de ani, și ele vor ajunge să suporte forme de viață.