La finalul lunii mai, conducătorii echipajului aflat la bordul petrolierului Willowy au fost chemați pe puntea vasului, unde au aflat că nava, la fel ca patru alte ambarcațiuni din vecinătate, plutea în cerc, în mod misterios, fără să poată fi redresată. Presupunerea imediată a fost aceea că puternicii curenți marini ar fi de vină, însă în sudul Oceanului Atlantic, acolo unde se afla vaporul, la vest de orașul Capte Town, nu puteau fi detectați astfel de curenți puternici.

Vapoarele care plutesc doar în cerc se constituie într-un adevărat fenomen în apropierea porturilor aflate pe coasta chineză, mai ales în zona terminalelor petroliere sau unităților maritime guvernamentale, dar niciun fenomen de acest tip nu a fost remarcat acolo unde se afla ambarcațiunea Willowy.

Oamenii de știință care monitorizează astfel de mișcări bizare din jurul coastei chineze consideră că acestea sunt, probabil, rezultatul unor manipulări sistematice GPS, menite să obstrucționeze un sistem de tracking aplicat tuturor navelor comerciale care trebuie să se supună legilor internaționale.

Cunoscută drept AIS (Automated Identification System), tehnologia aplică numere unice de identificare pentru fiecare ambarcațiune, pe care le corelează cu locația GPS, traseul și viteza fiecăreia. Aceste coordonate sunt colectate și de sateliți și sunt folosite pentru monitorizarea comportamentelor suspicioase, precum pescuitul ilegal, braconajul sau exploatările ilegale de petrol.

Astfel, traseul circular concentric conturat în apropierea coastei chineze a fost atribuit interferenței semnalelor GPS, situație care a coincis cu sancțiunile aplicate Iranului de către SUA, este de părere Phil Diacon, director executiv al firmei de intelligence maritim Dryad Global.

Totuși, potrivit unei analize globale realizate de grupuri ecologiste precum SkyTruth și Global Fishing Watch, astfel de incidente au avut loc și la distanțe destul de mari de porturile chineze, unele apărând chiar în apele continentale din apropiere orașului San Francisco.

„Interferențele GPS pot avea consecințe serioase, mai ales că jumătate dintre accidentele în care persoanele își pierd viața pe mare se întâmplă din cauza erorilor de navigație”, a mai spus Diacon pentru Sky News.

Totuși, Agenția Spațială Europeană a detectat aici și o altfel de problemă, determinată de câmpul magnetic al Pământului care, în ultimele două secole, și-a pierdut aproape 10% din forța de atracție. În acest context, el este din ce în ce mai slab într-o regiune destul de întinsă, din Africa și până în America de Sud, iar situația are un impact direct asupra sateliților și aeronavelor.

Cunoscut drept „anomalia din Atlanticul de Sud”, fenomenul este descris printr-o scădere masivă a forței de atracție a câmpului magnetic, în special în ultimii 50 de ani, zona extinzându-se treptat. Mai mult, în ultimii cinci ani, s-a dezvoltat un alt centru de minimă intensitate chiar în sud-vestul Africii, adică foarte aproape de zona în care naviga Willowy. Una dintre speculațiile referitoare la această situație este aceea că se datorează schimbării polilor magnetici ai Pământului.

_________________________________________________________________________________________________

Urmăriți emisiunile preferate pe protvplus.ro: