Acum 70.000 de ani, o stea a apărut de nicăieri și a răvășit întregul Sistem Solar.

În urmă cu aproximativ 70.000 de ani, un supervulcan numit Toba a erupt, aruncând în aer circa 2.800 de kilometri cubi de rocă și depuneri minerale. Se pare că acest moment a fost unul care a pus umanitatea în mare dificultate, ducând la o reducere drastică a populației, până la numărul de doar 1000 de adulți capabili de reproducere. Potrivit unui studiu din 2015, în această perioadă o stea roșie de dimensiuni mici ar fi trecut la o distanță de doar un an lumină de Soare, trecând prin lateralul norului Oort (extremitatea unui perimetru care conține peste un trilion de obiecte din gheață, unde începe exteriorul Sistemului Solar).

Anterior, astronomii au crezut că această stea, denumită steaua lui Scholz, a trecut fără probleme prin norul Oort, influențând foarte puțin obiectele din afara Sistemului Solar. Totuși, potrivit unei noi cercetări, oamenii de știință cred acum că steaua Scholz ar fi cauzat mult mai multe daune decât bănuiam inițial.

În cea mai recentă cercetare, publicată luna trecută, specialiștii au analizat evoluția orbitelor a 339 de obiecte cosmice precum asteroizii sau cometele, cu un traseu care ar urma, în definitiv, să le poarte în afara sistemului nostru solar. Prin realizarea de simulări computerizate, aceștia au reconstruit traseul din urmă cu 100.000 de ani, iar echipa a putut estima destul de precis momentul în care a apărut fiecare corp ceresc și zona din care provine.

În mod surprinzător, echipa a ajuns la concluzia că 10% dintre obiecte (36) au venit din direcția constelației Gemenilor. Acest punct este, de asemenea, și același loc din care astronomii se așteptau să provină obiectele care ar fi fost afectate de trecerea stelei Scholz, în urmă cu 70.000 de ani.

Echipa a determinat și că opt dintre obiectele studiate se deplasează cu o viteză atât de mare încât provin, cel mai probabil, din afara Sistemului Solar. Mai mult, acestea ar avea și orbite unice, care nu sunt corelate între ele, iar două astfel de obiecte se pare că prezintă viteze extreme chiar și de peste 14.500 kilometri pe oră, lucru care indică faptul că vorbim despre corpuri cerești interstelare.

Deși va fi nevoie de mai multe cercetări până ca rezultatele studiului să fie confirmate, acestea arată că este posibilă analizarea unor fragmente cosmice chiar și atunci când acestea se află la distanțe mari, prin intermediul analizelor statistice.