Rotația Pământului a început să-și încetinească rotația în urmă cu aproximativ 2,4 miliarde de ani, iar acest lucru ar fi avut un impact major în ceea ce privește creșterea cantității de oxigen de pe planetă, arată un nou studiu.

O echipă de cercetători condusă de specialiștii de la Universitatea din Michigan, sugerează că o rotație încetinită a Pământului a rezultat într-o durată mai mare a zilei, lucru care a stimulat bacteriile să producă o cantitate mai mare de oxigen.

Teoria a fost testată de cercetătorii care au analizat comunitățile microbiene existente la mai bine de 80 de metri sub suprafața apei, care este bogată în sulf și mai săracă în oxigen. Bacteriile colorate sunt exemple bune care reflectă comportamentul organismelor unicelulare care au format colonii în urmă cu miliarde de ani, populând atât uscatul, cât și fundul mărilor și oceanelor. Rezultatele au revelat o legătură neașteptată între istoria de oxigenare a Pământului și viteza sa de rotație, a transmis echipa printr-un comunicat de presă.

„O întrebare constantă în lumea științei este cea referitoare la felul în care atmosfera Pământului a căpătat cantitatea necesară de oxigen pentru susținerea vieții și care sunt factorii care au controlat această evoluție. Cercetările noastre sugerează viteza de rotație a Terrei - cu alte cuvinte, lungimea zilei pe Pământ - ar putea avea un efect important asupra tiparului de oxigenare a Pământului”, au transmis oamenii de știință.

Studiul explică faptul că perioada de rotație a Pământului ar fi fost una de șase ore atunci când planeta avea aproximativ patru miliarde de ani vechime, dar aceasta a ajuns, gradual, la cele 24 de ore pe care le cunoaștem astăzi.

În urmă cu 2,4 miliarde de ani, în atmosferă era atât de puțin oxigen încât nici nu putea fi măsurat, și nici plantele sau animalele nu puteau supraviețui. În schimb, microbii se hrăneau cu dioxid de carbon și, în cazul unora dintre ei, rezultatul era producerea de oxigen, în cea mai timpurie formă a fotosintezei.

Inițial, cantitățile de oxigen erau foarte mici, însă în circa 400 de milioane de ani atmosfera a ajuns să conțină 1/10 părți oxigen - un salt uriaș care a favorizat dezvoltarea vieții.

„Ideea este aceea că o durată mai mică a zilei și o fereastră mai redusă de expunere la condiții optime de iluminare” ar duce la scăderea cantității de oxigen de pe Pământ”, au concluzionat specialiștii.

_________________________________________________________________________________________________