Aproximativ 2.500 de noi specii de animale și plante absolut neobișnuite pentru continental european ar putea ajunge să populeze regiunea până în 2050, arată un nou studiu.

În cercetarea publicată în Global Change Biology, echipa de cercetători britanici susține că cele mai mari mutații se vor produce în cazul insectelor, artropodelor și păsărilor, iar numărul speciilor non-native va crește cu 36%, comparativ cu anul 2005.

Europa este continentul pentru care se preconizează cea mai mare rată de invazie, iar populația noilor specii va crește pentru toate grupurile de plante și animale, cu excepția mamiferelor. Cercetătorii subliniază că apariția ratonilor în Marea Britanie ar putea reprezenta un risc în mod particular, din cauza faptului că aceștia pot fi considerați prădători pentru o gamă largă de animale care trăiesc în teritoriu. O soluție pentru moderarea fenomenului ar putea fi impunerea de reguli drastice de bio-securitate, dar și limitarea comerțului internațional.

Deși acest nou studiu nu s-a concentrat pe anumite specii individuale, tabloul general redă o imagine clară a schimbărilor care ar putea constitui adevărate amenințări. În 2014, cercetătorii au analizat 500 de specii care ar putea sosi în Europa în viitorul apropiat și au concluzionat că 93 dintre ele ridicau un risc mediu pentru flora și fauna specific europeană. Unele dintre ele, inclusiv viespea-gigant asiatică, au ajuns deja pe continent.

„Până în 2050 ne putem aștepta la foarte multe noi specii `extraterestre` în Europa, cel mai probabil de ordinul sutelor, mai ales dacă regulile de biosecuritate nu sunt înăsprite”, a transmis coordonatorul studiului, citat de Daily Mail.

Unele dintre acestea ar putea deveni invazive, dăunând ecosistemelor în care ajung și distrugând speciile native. Ele înseamnă și costuri în plus pentru guvernele statelor în care ajung, pentru că temperarea lor necesită măsuri extinse.

În acest moment, există câteva specii care îi îngrijorează în mod special pe cercetători, inclusiv ratonul, care se află deja în Europa, și homarul american. Acesta din urmă poate interfera cu ecosistemul homarului nativ și este cunoscut și pentru faptul că e purtătorul unei boli bacteriene ce ar putea fi letală pentru speciile britanice native.

Descoperirile au fost publicate inițial în revista Global Change Biology.

_________________________________________________________________________________________________