Cercetatorii danezi au analizat sute de potentiale exoplanete, cu ajutorul datelor trimise de telescopul Kepler.

Aproape 100 de exoplanete - planete care orbiteaza in jurul unor stele aflate in afara Sistemului Solar - au fost descoperite de curând de oamenii de stiinta din Danemarca.

Cercetatorii de la Institutul National al Spatiului, afiliat Universitatii Tehnice din Danemarca, au analizat mai multe sute de exoplanete potentiale cu ajutorul datelor transmise de telescopul spatial Kepler.

Dintre cele 275 de corpuri ceresti candidate la statutul de planeta, savantii danezi au confirmat ca 95 sunt exoplanete.

Telescopul spatial Kepler, care participa la misiunea K2 lansata de NASA cu scopul de a descoperi noi exoplanete, a identificat mii de corpuri ceresti care candidau la acest statut, dupa ce a fost lansat in urma cu aproape un deceniu, pe 7 martie 2009.

Andrew Mayo, coordonatorul studiului, a declarat: "Am inceput prin a analiza 275 de candidati, dintre care 149 au fost validati. Rezultatul final a aratat, apoi, ca 95 dintre aceste planete s-au dovedit a fi noi descoperiri".

O exoplaneta canditata la acest statut este analizata prin masurarea fluctuatiei de lumina pe care o determina atunci când trece prin fata stelei sale.

Cercetatorii analizeaza apoi datele in detaliu inainte de a confirma ca acel corp ceresc este o exoplaneta - insa aceasta etapa nu este deloc una usoara, intrucât oamenii de stiinta trebuie sa diferentieze semnalele provenite de la un astfel de candidat de semnalele primite de la alte vehicule si dispozitive spatiale.

"Am descoperit ca unele dintre semnale erau cauzate de sisteme multistelare sau de zgomotele produse de anumite vehicule spatiale. Am detectat planete ale caror marimi variaza de la dimensiuni mai mici decât cea a Terrei si pâna la cea a lui Jupiter sau chiar mai mari", a declarat Andrew Mayo.

Savantii danezi o gasit si o planeta care isi parcurge in 10 zile orbita sa din jurul unei stele stralucitoare, denumita HD 212657. Aceasta descoperire este considerata importanta, deoarece stralucirea acelei stele este atât de intensa, incât ea permite ca planetele din jurul ei sa poata fi observate de telescoape aflate la suprafata Terrei.

Studiului cercetatorilor danezi a fost publicat in Astronomical Journal. La aceasta cercetare au contribuit cercetatori de la NASA, Universitatea Berkeley din California si Universitatea din Tokyo.

Telescopul Kepler a fost lansat in 2009 si repozitionat apoi de inginerii si astronomii americani dupa o defectiune mecanica, produsa in 2013.

Acel incident a determinat demararea actualei misiuni K2, conceputa de NASA pentru a identifica tranzitul unor noi exoplanete.

Aproximativ 3.600 de exoplanete au fost descoperite de oamenii de stiinta dupa identificarea primului corp ceresc de acest tip, 51 Pegasi b, in jurul unei stele asemanatoare Soarelui, in 1995.

Exoplanetele descoperite au marimi care variaza de la aceea a Terrei si pâna la aceea a planetei Jupiter. Misiunile viitoare vor examina exoplanetele telurice de marimea Terrei care ar putea sa sustina viata.