Cercetătorii au găsit dovezi că o epidemie de coronavirus a distrus Asia de Est în urmă cu aproximativ 20.000 de ani și a fost suficient de devastatoare pentru a lăsa o amprentă evolutivă asupra ADN-ului oamenilor care trăiesc astăzi.

Noul studiu, condus de David Enard, biolog la Universitatea din Arizona, sugerează că un tip de coronavirus antic a afectat regiunea vreme de mulți ani, spun cercetătorii.

Până acum, cercetătorii nu puteau privi în urmă foarte departe în istoria acestei familii de agenți patogeni. În ultimii 20 de ani, trei coronavirusuri s-au adaptat pentru a infecta oamenii și a provoca boli respiratorii severe: Covid-19, SARS și MERS. Studiile pe fiecare dintre aceste coronavirusuri indică faptul că au contaminat specia noastră prin lilieci sau prin alte mamifere.

Alte patru coronavirusuri pot infecta și oamenii, dar de obicei provoacă doar răceli ușoare. Oamenii de știință nu au observat în mod direct aceste coronavirusuri devenind agenți patogeni umani, așa că s-au bazat pe indicii indirecte pentru a estima când s-au produs intersecțiile cu specia noastră. Coronavirusurile obțin noi mutații la o rată aproximativ regulată și, prin urmare, compararea variației lor genetice face posibilă determinarea momentului în care s-au extins, de la un strămoș comun.

În ultimii ani, Dr. Enard și colegii săi au căutat în genomul uman aceste tipare de variație genetică pentru a reconstitui istoria unei game de viruși. Când a izbucnit pandemia, el s-a întrebat dacă coronavirusurile antice și-au lăsat o amprentă distinctă.

El și colegii săi au comparat ADN-ul a mii de oameni din regiuni diferite din întreaga lume, analizând o combinație de gene cunoscute a fi cruciale pentru coronavirusuri, dar nu și pentru alte tipuri de agenți patogeni. În populațiile din Asia de Est, oamenii de știință au descoperit că 42 dintre aceste gene aveau o versiune dominantă. Acesta a fost un semnal puternic că oamenii din Asia de Est s-au adaptat la acel coronavirus.

Ei au estimat că toate acele gene și-au dezvoltat mutațiile antivirale cândva între 20.000 și 25.000 de ani în urmă, cel mai probabil pe parcursul a câteva secole. Oamenii de știință care caută medicamente pentru a combate noul coronavirus ar putea dori să examineze cele 42 de gene care au evoluat ca răspuns la epidemia veche.

_________________________________________________________________________________________________