O planetă telurică gigantică a fost descoperită pe orbita unei stele din apropierea relativă a Sistemului Solar.

Este o lume "rece şi întunecată", inospitalieră pentru viaţa aşa cum o cunoaştem noi, conform unui studiu publicat în revista Nature.

Această planetă orbitează în jurul Stelei lui Barnard, aflată la aproximativ 6 ani lumină de Pământ (1 an lumină = 9.460 miliarde de kilometri).

"Chiar este vecina noastră şi nouă în general ne place să ne cunoaştem vecinii", a declarat Ignasi Ribas, de la Institutul de studii spaţiale din Catalonia, co-autor al acestui studiu.

Această apropiere relativă de Sistemul Solar ne lasă speranţa că această planetă va putea fi observată mai bine, în curând, odată cu apariţia noii generaţii de telescoape spaţiale.

Detectată cu ajutorul spectrografelor HARPS şi UVES, din dotarea Observatorului european austral (ESO) din Chile, această planetă încheie o orbită completă în jurul stelei sale în 233 de zile.

Conform cercetătorilor, planeta este telurică şi are o masă de 3,2 ori mai mare decât cea a Pământului, motiv pentru care a fost încadrată în categoria super-terra, la fel ca toate planetele telurice cu mase de până la 10 ori mai mari decât cea terestră.

Această planetă este, conform astronomilor "rece şi întunecată", steaua în jurul căreia orbitează fiind o pitică roşie probabil de două ori mai bătrână decât Soarele.

Chiar dacă se află relativ aproape de steaua sa, la de 0,4 ori distanţa dintre Pământ şi Soare, această planetă nu primeşte decât 2% din energia pe care Terra o preia de la Soare. Astfel, temperatura la suprafaţă nu depăşeşte -170 de grade Celsius, prezenţa apei la suprafaţă în stare lichidă fiind exclusă şi implicit viaţa aşa cum o cunoaştem noi, conform astronomilor.

Planeta reprezintă cea mai apropiată exoplanetă de Terra după Proxima b, a cărei descoperire a fost anunţată cu mare vâlvă în august 2016 pentru că steaua sa, Proxima Centauri, este cea mai apropiată stea faţă de Soare ("doar" 4,2 ani lumină).

Foto: ESO