Astronomii au identificat pentru prima dată o stea pitică rece brună – numită și „superplanetă” – folosind un telescop radio.

Aceste planete sunt foarte mari, cu dimensiuni de 15, până la 75 de ori mai mari decât Jupiter, și au atmosfere gazoase similare unora dintre planetele din sistemul nostru solar.

Planetele strălucesc datorită felului în care reflectă lumina, în vreme ce stelele strălucesc prin producerea propriei lumini. Deși sunt atât de mari, piticele brune nu sunt capabile să susțină fuziunea nucleară ce determină transformarea hidrogenului în heliu (proces care face stelele să strălucească) – de aici și numele acestora.

Această pitică brună - BDR J1750+3809 și cunoscută și sub numele de „Elegast” – este primul obiect substelar detectat cu ajutorul observațiilor radio. De obicei, acestea sunt localizate prin scanări cu raze infraroșu.

În vreme ce piticele brune nu găzduiesc reacții de fuziune nucleară, ele emit, totuși, lumină la lungimi de undă similare cu cele radio, la fel cum face și Jupiter – accelerând particulele precum electronii și stimulându-le să producă radiații, inclusiv unde radio și aurore.

Descoperirea acestei pitice brune cu ajutorul telescoapelor radio arată că astronomii pot detecta chiar și obiectele prea reci pentru a fi localizate prin scanări cu infraroșu, iar constatarea pavează calea pentru găsirea inclusiv a altor tipuri de obiecte de acest fel, precum exoplanete îndepărtate, de exemplu.

„Ne-am întrebat cum ar fi dacă, în loc să îndreptăm telescopul radio spre pitice brune pe care le știm deja, nu ar fi mai bine să cuprindem o imagine mai largă a cerului și să descoperim aceste obiecte direct prin unde radio”, a spus Harish Vedantham, coordonatorul studiului și astronom la ASTRON (Netherlands Institute for Radio Astronomy).

Elegast a fost descoperită utilizând datele generate de telescopul LOFAR (Low-Frequency Array) din Europa, care au fost confirmate ulterior la punctul de observație de pe vârful Mauna Kea din Hawaii.

„Cercetarea deschide o lume nouă spre descoperirea celor mai reci obiecte ce plutesc în apropierea Soarelui care, altfel, ar fi prea greu de detectat utilizând tot metodele folosite în ultimii 25 de ani”, au mai spus oamenii de știință.

Descoperirea i-ar putea ajuta pe astronomi și să măsoare câmpurile magnetice ale exoplanetelor, întrucât piticele brune reci sunt corpurile cerești cele mai similare cu exoplanetele, pe care cercetătorii le pot măsura cu ajutorul telescoapelor radio.