Un rinichi care a fost "crescut" intr-un laborator a fost transplantat intr-un animal, unde a inceput sa produca urina, au anuntat oamenii de stiinta americani.

Conform BBC News, pana acum au mai fost folosite tehnici similiare pentru producerea unor organe umane simple in cazul unor pacienti, insa rinichiul este unul dintre cele mai complicate parti ale omului "construit" pana in acest moment, potrivit stirileprotv.ro.

Studiul, care a fost publicat in publicatia de specialitate Nature Medicine, arata ca acest rinichi de laborator este mai putin eficient decat unul natural. Insa cercetatorii din medicina regeneratoare spun ca proiectul lor promite multe lucruri bune pentru viitor.

Rinichii filtreaza sangele pentru a indeparta pierderile si excesul de apa. De asemenea, sunt cele mai solicitate organe pe piata transplanturilor medicale. Visul oamenilor de stiinta este sa foloseasca un rinichi uzat, sa-i scoata toata celulele vechi si sa-l lase ca pe un fagure curatat. Apoi, acest rinichi sa fie reconstruit cu celulele pacientului.

Acest lucru ar avea doua avantaje majore fata de actualele operatii de transplant. In primul rand s-ar potrivi perfect cu corpul pacientului, datorita propriilor celule, astfel ca nu va mai fi nevoie de o viata intreaga de tratament medicamentos pentru a suprima respingerea efectuata de sistemul imunitar. Iar in al doilea rand, ar creste foarte mult numarul organelor disponibile pentru transplant. Cele mai multe organe sunt respinse de pacient, insa ar putea fi folosite ca niste machete pentru altele noi.

In prezent, cercetatorii de la Massachusetts General Hospital sunt primii care au facut acest pas important in medicina. Ei au luat un rinichi de la un cobai si au folosit un detergent pentru a indeparta vechile celule. Panza de proteine care a ramas (sau scheletul, macheta) arata ca un rinichi, inclusiv cu reteaua complexa a vaselor de sange si a tevilor de drenaj. Aceasta "instalatie" a fost folosita pentru implementarea unor celule noi, care au intrat perfect in macheta pentru a reconstrui organul. Acesta a fost tinut intr-un cuptor special, care a imitat corpul unui cobai timp de 12 zile. Dupa ce rinichiul a fost testat in laborator, acesta a produs urina la un nivel de 23% fata de unul natural.

Apoi, oamenii de stiinta l-au transplantat intr-un soarece, insa, dupa ce operatia a reusit, organul a fost folosit la doar 5% din capacitatea normala.