Oamenii de știință au reușit să creeze un plastic cu adevărat biodegradabil, care nu poluează mediul, pentru că se descompune foarte ușor, în doar câteva săptămâni.

Pentru a obține un plastic ușor degradabil, cercetătorii au integrat în material niște enzime speciale, care consumă poliester și care sunt protejate cu un înveliș din polimer.

Sub acțiunea apei și căldurii, aceste enzime sunt eliberate din învelișul lor protector și încep să consume plasticul, care se descompune astfel în elementele sale de bază.

Spre exemplu, în cazul unui plastic alcătuit din PLA (un anumit tip de poliester), materialul va fi redus la acid lactic, care poate fi folosit ca îngrășământ pentru sol.

Descompunerea materialului este de aproximativ 98%, prin urmare aceste materiale nu lasă în urmă microplastice dăunătoare mediului.

Realizarea aparține oamenilor de știință de la Universitatea California din Berkeley.

Ei speră că în acest fel vor putea rezolva problema plasticului de unică folosință, care nu se descompune și din această cauză poluează grav mediul.

În prezent, materialele plastice sunt atât de rezistente încât microbii nu pot pătrunde în structura lor, pentru a le descompune.

De aceea, pentru ca acest lucru să se întâmple, microorganismele trebuie să fie inserate în material chiar în timpul fabricării.

În cadrul studiului, cercetătorii au demonstrat că noul tip de plastic se poate descompune aproape complet în doar 2 zile, dacă este expus la temperaturi de 40 de grade Celsius.

Enzimele necesare descompunerii plasticului sunt ușor de obținut și procesul nu este unul costisitor.

Noul tip de plastic ar putea fi însă și reciclat, pentru a se fabrica inclusiv haine, deoarece materialul nu se descompune dacă este spălat la temperaturi joase.

În schimb, atunci când haina respectivă nu mai este utilă, ea se poate descompune foarte ușor, în apă caldă: va dispărea complet în doar câteva zile.

Concluzia studiului a fost publicată în revista Nature.

Urmărește emisiunile tale preferate pe ProTv Plus: