Toate aceste probleme ar fi dus la producerea celor două accidente fatale în care au fost implicate aeronave Boeing 737 Max 8.

Documentul citat arată că Boeing ar fi introdus „în mod agresiv și riscant” schimbări în ceea ce privește sistemul de inteligență artificială proiectat pentru a asigura siguranța avioanelor.

Modificările, combinate cu lipsa trainingului adecvat pentru piloți și cu omiterea mai multor evaluări legislative de securitate, ar fi dus la prăbușirea Boeing-urilor 737 Max.

După tragedia Ethiopian Airlines, în care a fost implicat acest tip de aeronavă, guverne din întreaga lume au interzis avioanelor similare să mai decoleze. Din păcate, situația s-a repetat cu un zbor Lion Air, care plecase în cursă din Indonezia, informează Mashable.

Încă de la aflarea veștilor nefericite, software-ul numit Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) a fost suspectat ca fiind parte a problemei.

Raportul publicat de „New York Times” oferă noi informații referitoare la detaliile care au determinat o mare vulnerabilitate a sistemului și, în consecință, proasta lui funcționare.

Documentul reconstituie și felul în care comunicarea deficitară între diverse departamente, dar și inadecvarea trainingului oferit piloților privind noul sistem au construit cauzele tragediilor.

Inițial, Boeing a proiectat MCAS ca pe o platformă extrem de limitată, care să intervină doar în cazurile în care senzorii ar detecta o o rezistență și o forță neobișnuite.

Totuși, în 2012 compania a început să facă modificări și să extindă MCAS. Motivul ar fi acela că Boeing trebuia să concureze rapid cu aeronavele rivalilor care puteau zbura pe distanțe mai lungi și puteau rămâne în aer timp îndelungat. Așa că, în loc să proiecteze un nou avion, decizia a fost aceea de-a instala motoare mai mari pe vechiul model 737.

Potrivit publicației americane, unele probleme remarcate în timpul antrenamentului piloților i-au determinat pe reprezentanții companiei să decidă extinderea utilizării sistemului MCAS, astfel încât acesta să poată fi folosit ca procedură de rutină, nu doar pentru urgențe.

Programatorii au înlăturat unul din cei doi senzori și au crescut controlul softului asupra avionului. Totuși, se pare că inginerii și personalul de securitate nu știau că sistemul se bazează pe un singur senzor și că va funcționa în sens mai larg și mai agresiv, cu toate că este clar că ar fi trebuit să fie informați. De altfel, anchetatorii bănuiesc că un astfel de senzor defect ar fi cauza prăbușirii din Etiopia.

În plus, Boeing s-ar fi sustras și de la aprobarea modificărilor realizate la softul MCAS de către Administrația Federală a Aviației Americane, solicitând chiar aprobarea autorităților de-a scoate secțiunea dedicată sistemului din trainingul oferit piloților, din cauza costurilor ridicate și a lipsei de timp.

În acest fel, căpitanii de cursă nu erau conștienți de controlul pe care îl are MCAS asupra avionului și nici nu știau ce să facă în cazul în care situația ar fi degenerat.

Boeing susține că lucrează la rectificarea sistemului de inteligență artificială. Raportul „New York Times” arată, însă, că problema nu ține neapărat de o eroare existentă la nivelul softului, ci mai degrabă de felul în care a fost gândită inițial utilizarea sa.

Foto: Getty Images