La explorarea unei alte lumi, este extrem de importantă analizarea în detaliu a elementelor geologice, iar acum noi mostre ale rocilor colectate din craterul Gale de pe Marte ne arată că, probabil, acesta nu este deloc ceea ce credeam până acum că e.

Potrivit unui nou studiu care a investigat structura chimică a sedimentelor colectate din crater, aceste depuneri ar fi, mai degrabă, particule care au fost aduse în zonă de vânturile de pe Planeta Roșia, înainte să fie integrate în structura craterului ca rezultat al condițiilor atmosferice.

Echipa care a realizat noul studiu susține că elementele chimice regăsite în aceste mostre - cele care au rezistat timp de miliarde de ani - nu sunt compatibile cu rezultatele la care s-ar fi așteptat de la un mediu caracterizat și modelat în trecut de prezența unui lac.

„Punctul-cheie este faptul că unele elemente sunt mobile sau se pot dizolva ușor în apă, iar altele sunt imobile și, cu alte cuvinte, rămân în structura pietrelor. Proprietatea unui element de a fi mobil sau imobil variază nu doar în funcție de tipul său, ci și în funcție de proprietățile lichidului”, au transmis oamenii de știință de la Universitatea din Hong Kong.

Printr-o combinație de tehnici de măsurare și de analiză a texturilor, echipa a descoperit dovezile unui tip de eroziune care contrazice ipoteza generalizată a existenței unui lac, oferind indicii referitoare la faptul că majoritatea sedimentelor s-au depus în regiune în condiții mult mai aride.

Depunerile sunt caracterizate de cenușa vulcanică și de praf adus pe calea aerului, iar umiditatea a fost generată în principal de ploi sau de topirea ghețurilor. Doar o mică parte a sedimentelor se potrivește ideii că acolo ar fi fost în trecut un lac.

Craterul Gale a fost ales ca loc de amartizare pentru roverul Curiosity în 2012, pentru că specialiștii credeau că a fost generat de existența unui lac, în urmă cu miliarde de ani. Dincolo de faptul că această descoperire poate schimba abordarea în ceea ce privește analiza sedimentelor, ar putea de asemenea să genereze modificări în felul în care este privită de oamenii de știință schimbarea climei pe Marte și, mai departe, ar putea avea implicații majore pentru a determina dacă pe Planeta Roșie a existat vreodată viață sau nu.