Noi informații obținute de cercetători răstoarnă vechea teorie conform căreia Universul este plat asemeni unei coli de hârtie.

Fizicienii au analizat noi date despre radiația cosmică de fond (CMB), adică semnalul slab rămas în urma Big Bang.
Ei au observat că este microunde lăsate de explozia inițială par deformate, curbate sub acțiunea gravitației, fenomen numit „lentilă gravitațională”.

Acest lucru nu se poate întâmpla însă într-un Univers plat, ci numai într-unul curbat, închis. Într-un Univers de acest fel, dacă te-ai deplasa suficient de departe, ai ajunge în cele din urmă înapoi în locul din care ai plecat, ca într-o buclă.

Cosmologii care au ajuns la această concluzie surprinzătoare sunt Eleonora Di Valentino, de la Universitatea din Manchester, Alessandro Melchiorri de la Universitatea Sapienza din Roma și Joseph Silk, de la Universitatea Johns Hopkins.

Încercând să înțeleagă fenomenul lentilei gravitaționale, fizicienii și-au dat seama că acesta, dar și alte observații cosmologice aparent imposibil de explicat, pot fi rezolvate imediat dacă privim Universul ca pe un mediu închis și curbat.

Autorii noului studiu sunt convinși în proporție de peste 99% de teoria Universului buclă, dar recunosc că mai este nevoie de cercetări și de alte date pentru ca totul să fie sigur.

Studiul a fost publicat în revista Nature Astronomy la doar o lună după ce alți fizicienii au declarat că Universul ar putea fi mai tânăr decât credem noi, iar calculele pe care ne bazăm acum ar trebui refăcute.

Prin urmare, e posibil ca în scurt timp să apară o nouă cosmologie și o nouă fizică, diferită de ceea ce cunoaștem noi, dar care ar putea să explice într-un final toate observațiile realizate în ultimii ani, rămase până acum mistere imposibil de elucidat.