În 2018, o cameră află la bordul misiunii Mars Express a surprins un nor extrem de întins și cu o structură stranie care plutea la suprafața Planetei Roșii.

De la distanță, acumularea de ceață de peste 1500 de kilometri semăna aproape cu un fum și părea să provină dintr-un vulcan inactiv de multă vreme. Privind în urmă la imaginile de arhivă, cercetătorii au realizat că acest fenomen avea loc deja de ceva vreme. Odată la câțiva ani, în timpul primăverii sau al verii, acest nor ciudat își face apariția din nou, înainte să dispară pentru câteva luni bune. Formațiunea a fost surprinsă în imagini în 2009, 2012, 2015, 2018 și 2020.

Un studiu publicat recent a detaliat acum motivele din spatele apariției acestui nor curios, care se întoarce regulat la planeta Marte. Pentru a face asta, oamenii de știință au comparat imaginile de înaltă rezoluție obținute în 2018 cu alte observații astronomice, unele dintre ele datând chiar și din anii 1970.

Povestea norului sună cam așa: în fiecare an, pe la începutul primăverii sau verii, începe să se formeze ceea de oamenii de știință au numit Norul Alungit Arsia Mons. La apus, aerul dens de la baza vulcanului Arsia Mons începe să urce către partea sa vestică, iar pe măsură ce temperaturile scad, vântul se intensifică și umezeala se condensează în jurul particulelor de praf, creând ceea ce noi numim pe Pământ un nor orografic.

În fiecare dimineață timp de luni bune de observație cercetătorii au văzut cum se repetă acest proces. Astfel, în versiunea sa cea mai extinsă, norul a ajuns la o lungime de 1800 de kilometri și la o lățime de 150 de kilometri.

Norii de gheață nu sunt tocmai ceva neobișnuit pe Marte, dar nori de deasupra Arsia Mons continuă să se formeze și vara, atunci când majoritatea dispar. Studiul reprezintă prima explorare detaliată a noului Arsia Mons și deși oamenii de știință sunt de părere că acesta deține proprietăți similare norilor orografici de pe Terra, dimensiunile sale sunt enorme și dinamica este destul de mare, comparativ cu ceea ce vedem pe planeta noastră.

„Înțelegerea acestei formațiuni ne oferă o oportunitate interesantă de a încerca să replicăm formarea norului și în diferite modele care să ne ajute să ne îmbunătățim cunoștința referitoare la sistemele climatice atât pe Marte, cât și pe Terra”, a spus astronomul Agustin Sánchez-Lavega.

_________________________________________________________________________________________________