Un doctorand din Australia a inventat un sistem automatizat care detectează, în timp real, pulsații radio misterioase venite din universul îndepărtat, de la ani lumină distanță.

Semnalele, cunoscute sub denumirea de „explozii radio rapide” ( „fast radio bursts” – FRB), i-au uimit pe cercetători încă din anul 2007, atunci când a fost confirmată existența lor. De atunci, au existat mai multe ocazii cu care au fost detectate, dar nu se știe exact ce cauzează apariția lor.

Vezi și Aparatul care îți ghicește gândurile. Cum funcționează invenția dezvoltată de cercetătorii sponsorizați de Facebook

Cea mai recentă invenție în acest domeniu ar putea fi un pas uriaș înainte în cee ace privește abilitatea oamenilor de știință de a înțelege natura acestor unde, permițându-le să capteze detaliat momentul în care acestea ating Pământul.

Primul astfel de semnal căruia i-a fost stabilită traiectoria, provenea dintr-un colt al universului situate la 3.6 miliarde de ani lumină de planeta noastră.

Este fascinant să descoperi că un semnal care a călătorit jumătate de univers și a ajuns în raza telescopului nostru după un periplu de câteva miliarde de ani, are o structură complex și foarte bine organizată”, a declarant Wael Farah, cercetătorul care a dezvoltat sistemul, pentru Daily Mail.

Tânărul este doctorand la Universitatea de Tehnologie din Swinburne și a reușit să programeze un computer de la observatorul radio să recunoască toate caracteristicile exploziilor radio rapide și să le diferențieze de zgomotul de fundal. Astfel, dacă o undă este detectată de telescop, sistemul dezvoltat de Farah permite detectarea ei automată. Impresionant este și faptul că algoritmul are tehnica necesară pentru a diferenția exploziile radio rapide de alte tipuri de unde, precum cele necesare telefoanelor mobile, fulgerele sau semnale și pulsații venite dinspre Soare, arată cercetătorul Chris Flynn.

Această nouă tehnică le va permite oamenilor de știință de studieze aceste semnale mult mai detaliat decât până acum și, de ce nu, poate le vor da indicii referitoare la originea lor.