Descoperirea este rezultatul celei mai extinse analize realizate pe un eșantion de nou-născuți prematur și i-a uimit pe oamenii de știință.

Aceștia au ajuns la concluzia că bebelușii de gen masculin care vin pe lume înainte de termen îmbătrânesc mai repede decât cei născuți după o sarcină dusă la termen. Este vorba despre îmbătrânire biologică - sute de gene esențiale din organismul lor conțin o cantitate mai mare de compuși care, cu timpu, determină îmbătrânirea naturală.

Rezultatele studiului indică faptul că aceste persoane sunt cu aproximativ 4,6 ani mai „bătrâne” decât ceilalți bărbați de vârsta lor, născuți la termen și cu o greutate normală, atunci când împlinesc 30 de ani.

Concluzia nu se aplică și pentru fetele născute prematur, susțin cercetătorii, și se coroborează astfel cu datele anterioare care au arătat că băieții născuți prematur sunt mai sensibili la stresul prenatal decât fetițele. „Deși este încă neclar motivul pentru care apare acest fenomen de îmbătrânire biologică, el sugerează că expunerea prenatală joacă un rol important în procesul de îmbătrânire”, a declarat Ryan Van Lieshout, fizician și neurocercetător la Universitatea McMaster din Canada.

Bebelușii care intră în această categorie sunt cei care la naștere cântăresc mai puțin de un kilogram, iar în această cercetare subiecții au fost persoane născute în intervalul 1977 - 1982, care au fost monitorizați de cercetători în tot acest interval.

Nu există o formulă standard pentru măsurarea îmbătrânirii biologice, dar indicii pot oferi multe dintre caracteristicile biologice umane. În acest studiu a fost folosit un ceas epigenetic - un test biochimic ce poate oferi indicii despre felul în care evoluează, în timp, genele umane. Astfel sunt obținute informații referitoare la vârsta biologică a oamenilor și pot fi detectate chiar și diverse afecțiuni.

În urma acestei cercetări, întrebarea care se impune este de ce acest fenomen de îmbătrânire este detectat doar la persoanele de gen masculin, nu și la cele de gen feminin. De asemenea, un factor important ar fi și dacă evoluția are legătură cu ceea ce se petrece înainte de naștere. O legătură ar putea avea și felul în care băieții suportă îngrijirea neonatală în unitățile de terapie intensivă, imediat după naștere.