Sistemul nostru solar ne rezervă încă multe surprize și, deși pare că astronomii au aflat deja extrem de multe despre planetele învecinate, noile descoperiri încă îi uimesc.

Venus este acum o planetă cu o climă imposibilă, înconjurată de nori de acid sulfuric, dar un nou studiu arată că aceasta a fost o adevărată oază luxuriantă, similară Terrei, în urmă cu miliarde de ani și că ar fi fost o planetă perfect locuibilă, dacă nu ar fi existat Jupiter.

Aceasta din urmă are o masă de 2,5 ori mai mare decât toate celelalte planete din Sistemul nostru Solar și ar putea fi principalul „vinovat” pentru alterarea orbitei lui Venus, fapt care a generat schimbări dramatice în ceea ce privește clima planetei – încălzirea accentuată, apoi răcirea brusă și eliberarea apei în atmosferă.

Cercetătorii de la Universitatea din California sunt de părere că orbita lui Venus nu ar fi avut o formă chiar circulară, dar pe măsură ce Jupiter s-a apropiat de ea, aceasta și-a modificat circumferința. Concret, orbita curentă are un indice 0,006, dar echipa a descoperit că, la un moment dat, aceasta a avut valoarea 0,3, iar atunci posibilitatea ca teritoriul să fie propice locuirii era foarte mare.

Astronomii au început studiul prin observarea orbitei lui Venus, care este „aproape perfect circulară” lucru care i-a făcut să se întrebe dacă a fost mereu așa, dacă au existat schimbări și care sunt implicațiile acestora.

Pentru studiu, echipa a realizat un model care redă Sistemul Solar și a calculat diferența dintre localizarea planetelor în anumite puncte și impactul pe care această poziție îl are asupra celorlaltor planete. Aceștia au determinat cât de circulară este orbita unei planete, poziționând-o de la 0 la 1, unde 0 este un cerc perfect, iar 1 este cea mai îndepărtată structură de această formă.

Venus este, în acest moment, la 0,006, dar modelul arată că atunci când Jupiter era mai aproape de Soare, cu aproape un miliard de ani în urmă, aceasta ar fi avut o orbită de 0,3.

„Pe măsură ce Jupiter a migrat, Venus a trecut prin schimbări climatice dramatice, încălzindu-se, apoi răcindu-se și pierzând constant apă, care se evapora în armosferă”, au transmis oamenii de știință citați de Daily Mail, precizând că aceasta ar fi putut fi, într-adevăr, o planetă perfect locuibilă, în trecutul îndepărtat.

_________________________________________________________________________________________________