Deșertul Atacama din Chile este recunoscut drept cel mai asupru și ostil loc de pe Terra. Totuși, paradoxal, forme de viață supraviețuiesc chiar și acest mediu.

Identificarea mecanismelor din spatele acestui lucru este o sarcină foarte importantă pentru cercetătorii zilelor noastre, cu atât mai mult cu cât ar putea însemna descoperirea secretului pentru cultivarea de hrană în locuri aride. Totul în condițiile în care planeta se încălzește din ce în ce mai tare în fiecare an.

Într-un nou studiu, oamenii de știință au încercat să descrie câteva dintre aceste „trucuri” ascunse și au scos la iveală adaptările genetice care le permit plantelor să prospere chiar și aceste condiții extreme.

„În era schimbărilor climatice accelerate, este esențial să descoperim baza genetică ce poate îmbunătăți producția și, mai ales, reziliența plantelor în condiții de secetă și de lipsă a nutrienților”, a declarat Gloria Coruzzi, de la Universitatea din New York.

Timp de zece ani, Coruzzi și echipa sa formată din cercetători de renume internațional au studiat flora deșertului Atacama în 22 de puncte diferite, recoltând mostre de sol și plante pe care le-au dus în laborator pentru o analiză a genomului. În total, 32 dintre cele mai populare plante regăsite în deșert au avut un transcriptom secționat, concluzie extrasă în urma comparației cu alte plante dominante din specii asemănătoare care se regăsesc în alte zone uscate ale Terrei.

„Scopul a fost acela de a folosi această matrice evoluționistă bazată pe secvențierea genomului pentru a identifica schimbările care apar la nivel genetic și susțin evoluția plantelor într-un loc ca deșertul Atacama și adaptarea lor la aceste condiții dure”, a explicat Coruzzi.

O analiză detaliată a dezvăluit că 59 dintre genele găsite apar și în unul dintre cele mai studiate organisme din biologia plantelor, „Arabidopsis”, în care acestea au fost corelate cu procese fiziologice și moleculare ce pot crește rezistența și reziliența plantelor în condiții de mediu extreme.

Cu alte cuvinte, aceste gene sunt deja cunoscute ca ajutând plantele să reziste la cantități mari de radiații și la temperaturi uriașe, să-și regleze ciclul de viață și să le apere de patogeni, ajutându-le inclusiv la reglarea proceselor de hrănire și de absorbție a apei.

Practic, avem în față un fel de „trusă genetică evoluționistă” care ne spune cum ar putea supraviețui plantele în cele mai puțin ospitaliere medii de pe Terra. Iar vestea bună este aceea că unele dintre aceste caracteristici genetice pot fi regăsite în diverse specii pe care oamenii le cultivă.

Lucrarea este relevantă direct pentru regiuni din lume care devin din ce în ce mai aride, tendință care amenință să arunce planeta într-o reală criză alimentară. Așa că rezultatele ar putea fi o „mină de aur genetică” pentru ca specialiștii să realizeze plante și mai rezistente la condiții vitrege de mediu.

___________________________________________________________________________________________________