O situație teoretică – susținerea unei prezentări importante la locul de muncă – se încadrează în categoria circumstanțelor în care stresul își face apariția negreșit, prin sentimente de ușoară anxietate, frică de eșec sau dureri de cap. Ei bine, pe cealaltă parte, dorința de reușită exercitată prin muncă asiduă și dedicarea timpului pentru finalizarea sarcinii propriu-zise sunt tot produse ale stresului. 

Așadar, sărbătorile de iarnă constituie un prilej oportun pentru formarea stresului. Chiar dacă, în general, gândurile legate de Crăciun sunt învăluite de cadouri, colinde și zile libere, anumite aspecte – financiar, organizarea meselor alături de familie, găsirea cadourilor potrivite, aglomerația din centrele comerciale – pot provoca un grad ridicat de tensiune. Poți recunoaște semnele stresului prin:

  • dureri frecvente de cap;
  • probleme digestive, precum diaree, constipație sau balonare;
  • indigestie;
  • formarea unui comportament defensiv față alte persoane;
  • iritare din cauza unor motive minore;
  • probleme cu somnul și odihna;
  • indecizie și incoerență.

Pe lângă un stil de viață sănătos, alcătuit dintr-o dietă echilibrată, practicarea frecventă a exercițiilor fizice și hidratarea cu apă, vitaminele și suplimentele sunt o parte importantă din planul de prevenție a stresului. Ele pot fi consumate ca atare sau se regăsesc în diferite alimente, astfel încât fiecare persoană are la dispoziție o varietate de alegeri. 

Odihnește-te zilnic 

Privarea organismului de cel puțin șapte ore de somn va avea efecte negative asupra sănătății organismului și sistemului nervos, întrucât produce deficiențe de concentrare și învățare și inhibă abilitățile de rezolvare a problemelor. Chiar dacă simți că orele din zi nu sunt suficiente pentru a duce la bun sfârșit îndatoririle, nu încerca să prelungești programul de lucru pe timpul nopții. Pe rând, randamentul tău va scădea, ideile vor înceta să apară, iar nivelul de stres va crește considerabil.

Respectă o dietă echilibrată, chiar și în timpul sărbătorilor

Crăciunul este acea perioadă specială din an în care bucătăria vuiește. Cozonaci, turtă dulce, ciocolată de casă, friptură, sarmale, tobă – toate aceste preparate culinare sunt la mare căutare în această perioadă. Cu toate acestea, consumul în exces de carne cu valoare calorică ridicată (carne de porc, cu un conținut mare de grăsimi naturale) poate duce la probleme grave ale sistemului digestiv. De aceea, încearcă să armonizezi meniul, incluzând câte puțin din fiecare categorie alimentară:

  • lipide – unt, ulei vegetal;
  • proteine – ouă, somon, carne de vită;
  • carbohidrați – făină, orez, paste.

Mai mult, organismul poate beneficia de pe urma anumitor vitamine sau suplimente. Spre exemplu, magneziul ajută la reducerea efectelor produse de stres, vitamina c asigură funcționarea normală a sistemului imunitar, iar acizii grași Omega-3 reduc nivelul trigliceridelor și riscul apariției maladiei Alzheimer. 

Consumă zahăr în cantități ponderate

Zahărul este un ingredient prezent în tot mai multe produse alimentare, pe lângă existența sa în dulciuri, iar consumul său în cantități ridicate poate duce, în cele din urmă, la diabet sau probleme de concentrare. Cu toate acestea, pe toată perioada anului, tindem să consumăm mai multe dulciuri atunci când ne simțim obosiți sau stresați, cu gândul că gustul dulce al ciocolatei va face să dispară senzația de somn și neliniște. Din contră, zahărul alb rafinat din compoziție accentuează acneea și ridurile, afectează sănătatea dinților, dăunează ficatului și aduce o stare profundă de oboseală. 

În final, coboară așteptările la un nivel echitabil și elimină din rutina zilnică elementele care pot aduce stres în calea ta. În cele din urmă, Crăciunul este o perioadă dedicată poveștilor cu final fericit, cadourilor din suflet și îmbunătățirii relațiilor cu persoanele dragi.

Sursă foto: Unsplash.com